‘Vrachtwagenchauffeurs terug bij af: geen wc’s en weer eten in de cabine’

De FNV wil dat er snel iets verandert aan de situatie van vrachtwagenchauffeurs. “Zij zijn weer terug bij af”, zegt Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek. Door de strengere coronaregels zijn opnieuw de chauffeurscafés en wegrestaurants gesloten. Ook mogen chauffeurs bij veel bedrijven waar ze komen niet meer naar het toilet.

“Corona raakt ook de chauffeurs al bijna het hele jaar”, zegt Dijkhuizen. “We hebben gezien dat een aantal dingen voor hen goed was geregeld, mede door druk van onze kant, maar nu staan die toch weer ter discussie. Zo is het kennelijk weer normaal dat chauffeurs hun warme maaltijd in hun auto moeten eten, want de chauffeurscafés zijn weer dicht. Nou, dat vinden wij níét normaal, en de chauffeurs zelf ook niet. Het is ook onbegrijpelijk; iedereen hield zich juist zo goed aan de regels.”

Deuren zijn weer op slot

Een ander euvel dat is teruggekeerd: geen wc’s. Bij veel klanten of opdrachtgevers is het slot weer op de deur gegaan voor de chauffeurs. Dijkhuizen: “Dit zijn noodzakelijke faciliteiten voor hen. Ze moeten toch even naar het toilet kunnen gaan of hun handen kunnen wassen?”

De vakbond vraagt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) om weer toe te staan dat de chauffeurscafés opengaan. Verder roept het transportbedrijven op om hun verantwoordelijkheid te nemen als chauffeurs geen gebruik mogen maken van toiletten. “Dan moet de werkgever zelf maar zorgen voor voldoende faciliteiten.”

Schone toiletten met stromend water

Volgens Dijkhuizen zijn die er echt wel. “Het is heus niet zo moeilijk om ergens goede toiletfaciliteiten te huren. De evenementenbranche ligt nagenoeg stil, dus je zou denken dat er wel genoeg beschikbaar is voor de chauffeurs.” En dan bedoelt hij geen DIXI’s. “Nee, die zijn volstrekt ontoereikend. De chauffeurs moeten gebruik kunnen maken van schone toiletten met stromend water, waar ze ook hun handen kunnen wassen.”

Houd werkdruk binnen de perken

Verder wil de FNV dat werkgevers meer doen om de werkdruk onder de chauffeurs binnen de perken te houden. Die neemt toe, onder andere door meer zieken en meer werkzaamheden. Dijkhuizen: “Dit is een cruciale sector voor onze economie. Maar we zien bij transportbedrijven nauwelijks bereidheid om daar in hun planning rekening mee te houden of andere oplossingen te vinden.”

Steeds in discussie over bescherming

Nog een zorg is dat chauffeurs lang niet overal goede beschermingsmiddelen krijgen tegen corona. “Wat dat betreft, zijn we ook weer terug bij af”, zegt Dijkhuizen. “Deze mensen hebben een cruciaal beroep en rijden door alle mogelijke coronabrandhaarden, van code geel naar rood. Maar voldoende bescherming is voor hen nog steeds niet goed geregeld. Chauffeurs en logistiek medewerkers moeten hier steeds over in discussie. Wij vinden dat zo’n werkgever dit gewoon moet regelen.”

Bron: Transport-online.nl