Nieuw hybride en elektrische Scania

Truckfabrikant Scania maakt werk van het reduceren van CO2-uitstoot. Dat doet de fabrikant door het verduurzamen van zijn fabrieken en zijn productiemethoden, maar ook door het leveren van trucks die minder CO2 uitstoten. Onlangs trok de fabrikant het doek af van twee nieuwe ontwikkelingen.

Scania’s nieuwe plug-inhybridetruck is een doorontwikkeling van een bestaand concept. De nieuwe hybride biedt een elektrisch bereik tot 60 kilometer en combineert het beste van twee werelden. Hij biedt de flexibele mogelijkheden van de verbrandingsmotor met de voordelen van een stille en emissievrije aandrijving. De plug-inhybridetruck is uitgerust met een CCS-oplaadconnector om op te laden vanaf het elektriciteitsnet. Met een DC-lading van 95 kW worden de drie batterijen in ongeveer 35 minuten tot 80 procent geladen. De truck kan ook worden opgeladen door middel van regeneratief remmen. 

PLUG-INHYBRIDETRUCK SCANIA

Met de nieuwe batterijen met een hogere energiedichtheid – elk van de drie packs heeft een geïnstalleerd vermogen van 30 kWh voor een totaal van 90 kWh – kan deze Scania in een elektrische modus tot 60 kilometer rijden, afhankelijk van het brutototaalgewicht, de topografie en het type carrosserie. De plug-inhybridetruck is leverbaar met de cabine van de L- en P-serie, die beide zijn ontworpen voor gebruik in de stad. Naast de elektrische 115 kW-motor – die zich tussen de motor en de versnellingsbak bevindt – wordt de hybridetruck geleverd met de 9-literdieselmotor. Deze is leverbaar met vermogens van 280, 320 en 360 pk. 

VOLLEDIG ELEKTRISCHE TRUCK

De tweede ontwikkeling die Scania voor het voetlicht brengt, is de introductie van zijn eerste volledig elektrische truck. Met een actieradius tot 250 kilometer kan deze de hele dag doorwerken en terugkeren naar de thuisbasis om ‘s nachts te worden opgeladen. Als er behoefte is aan een grotere actieradius kan de chauffeur de truck snel opladen tijdens een pauze of wachtmomenten. De truck is verkrijgbaar met de optie van vijf batterijen, voor een totaal van 165 kWh, of negen batterijen met een totaal beschikbaar vermogen van 300 kWh. Met vijf batterijen is de actieradius 130 kilometer. De actieradius is uiteraard afhankelijk van het gewicht, het type carrosserie en de topografie. Door het verwijderen van de verbrandingsmotor ontstond  ruimte voor de batterijen. Extra batterijen zijn op het chassisframe gemonteerd. De nieuwe elektromotor levert een continu vermogen van 230 kW of ongeveer 310 pk. De motor heeft twee versnellingen om een hoog vermogen te leveren over een groter gebied, wat het comfort ten goede komt.

De batterij-elektrische truck van Scania is uitgerust met een CCS-oplaadconnector om op te laden vanaf het elektriciteitsnet. Met 130 kW DC-lading worden de vijf batterijen in minder dan 55 minuten tot 80 procent geladen en met negen batterijen in minder dan 100 minuten. De truck kan ook worden opgeladen door middel van regeneratief remmen.

ELEKTRISCHE AANSLUITKAST

De nieuwe Scania-truck is voorbereid voor een volledig elektrische PTO. In plaats van extra apparatuur aan te sluiten op de interface die zich gewoonlijk op de versnellingsbak of de motor bevindt, wordt deze aangesloten op een elektrische aansluitkast, een DC-kast die op het chassis is gemonteerd. Dit geeft een verbinding van maximaal 60 kW power take-off voor extra apparatuur in de carrosserie, zoals koelsystemen en haakarmsystemen. Een ondersteuning voor de chauffeur is Scania Zone. Deze op positie gebaseerde service helpt chauffeurs bij het automatisch inschakelen van de elektrische aandrijving bij het binnenrijden van een milieuzone. Ook deze volledig batterij-elektrische truck is leverbaar met de cabine uit de L- en P-serie.

Bron: Transportlogistiek.nl