Het is elke dag dag van de vrachtwagenchauffeur

Honderden bedrijven door heel Nederland verrasten vrachtwagenchauffeurs op 12 december, de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Met deze dag willen werkgeversorganisaties en vakbonden een jaarlijkse traditie in gang zetten. “Eigenlijk is elke dag de dag van de chauffeur.”

Donderdag 12 december bedankten honderden bedrijven hun chauffeurs voor hun inzet het hele jaar door. Bedrijven die in het eerste uur al medewerking toezegden om hun vrachtwagenchauffeurs bij de distributiecentra, supermarkten, benzinestations of anderszins in een welverdiend zonnetje te zetten, waren: Albert Heijn, BP, Jumbo, Lidl, Mercedes-Benz, Randstad, Scania, TVM en Zeeman. Anderen volgden al snel.

In de sector werken 87.050 vrachtwagenchauffeurs. De campagne om de chauffeurs én hun onmisbaarheid in de keten te waarderen is een initiatief van werkgevers- en werknemersorganisaties TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek en is mede mogelijk dankzij een financiële bijdrage van SOOB. Truckstar heeft zich als mediapartner verbonden aan de Dag van de Vrachtwagenchauffeur.

“Vrachtwagenchauffeur is een mooi en belangrijk vak”, zegt Elisabeth Post, voorzitter van TLN. “Met een Dag van de Vrachtwagenchauffeur vragen we daarom aandacht voor dit fantastische beroep en voor de onmisbare bijdrage die vrachtwagenchauffeurs leveren. Zonder transport staat alles stil. Met die kreet bracht TLN jaren geleden al het belang van het goederenvervoer over de weg onder de aandacht. Anno 2019 is hij actueler dan ooit. De groei van bedrijven in onze sector houdt aan, het aantal bedrijven, werknemers en chauffeurs neemt verder toe. Tegelijkertijd blijft de arbeidsmarkt zeer krap. Daarnaast koopt de consument steeds vaker online en zijn winkels tegenwoordig langer en vaker open. Vrachtwagens, of nog beter hun chauffeurs, vormen hierdoor een onmisbare schakel in de logistieke keten. Zij zorgen er immers voor dat winkels en supermarkten bevoorraad worden, dat bedrijven hun goederen krijgen en dat op de bouwplaats alles doorgang kan vinden.”

Bron: Transportlogistiek.nl