Coronavirus legt distributiecentra groothandels lam

Het contrast is groot. Distributiecentra en chauffeurs van supermarkten kunnen het werk amper aan door het coronavirus. In de dc’s  van de horecagroothandels is het werk ingestort. Het vertrouwen en de logistieke creativiteit niet.

Waar de distributiecentra van supermarkten alle zeilen moeten bijzetten om de producten (op tijd) geleverd te krijgen, hebben de horecagroothandels hele andere uitdagingen.

De sluiting van de horeca, slaat een flinke slag in de omzet en dus ook in de werkzaamheden in de magazijnen. Ook bij Bidfood. “Het sluiten van de horeca is een flinke klap voor Bidfood beaamt het bedrijf. “Omdat dit een segment is waarin we de laatste jaren sterk gegroeid zijn. Het betreft een substantieel deel van onze omzet.”

Maar de business valt niet stil. De levering aan de zorg gaat gewoon door. Daarnaast gaan steeds meer horeca bezorgen. “Wij ondersteunen hen met de nodige tools, zoals het opstarten van een bestelsite binnen één dag, zodat ondernemers afhaal- en/of bezorgmaaltijden kunnen gaan aanbieden. Ook bedrijfscatering blijft doorlopen, maar wel op een lager niveau. Dus ja een flinke klap, maar we liggen zeker niet stil.”

De logistiek dus ook niet. “Onze klanten blijven leveren is ons voornaamste doel. En dat lukt, de voorraden zijn op orde en de ritten worden gereden. Indien nodig voegen we ritten samen en optimaliseren we. Wij proberen onze mensen in te zetten waar ze het hardst nodig zijn. Een aantal van onze pendel vrachtwagens is inmiddels ingezet om de distributie van Albert Heijn te ondersteunen. Mooie samenwerking in de food keten.”

Desondanks ontkomt ook Bidfood niet aan werktijdverkorting voor een deel van zijn werknemers. Aantallen wil het bedrijf niet geven, evenmin uitspraken over de gevolgen op korten en lange termijn.

Ook bij Hanos is ‘de impact groot.’ Inhoudelijk wil het bedrijf niet reageren op  vragen. Op de site is wel te lezen dat de groothandel de inmiddels bekende maatregelen heeft getroffen als: desinfecterende handgel voor chauffeurs en aanpassing van routes maximaal 1 afleverpunt per adres.

Sligro wil helemaal niks zeggen over de ontstane situatie, dat zou ‘beursgevoelig’ zijn. Wel laat het bedrijf weten zijn bedrijf open te willen stellen voor consumenten.  Het kabinet heeft daar zojuist toestemming voor gegeven.

Leveranciers aan de horeca worden ook in staat gesteld hun onverkochte voorraden aan te bieden aan consumenten. Op donderdag 19 maart gaat het non-profitplatform www.etenover.nl live. Het noodplatform is een initiatief van leveranciers, producenten, communicatiebureau Shoot My Food, inspiratieplatform Food Inspiration en netwerkorganisatie Foodservice Network. etenover.nl.

Bron: Logistiek.nl