ABN Amro: transportsector krimpt 6% door corona-uitbraak

De transportsector krijgt in 2020 een krimp van 6% voor de kiezen. Dat voorspelt ABN Amro. De daling geldt voor alle modaliteiten en aanverwante logistieke sectoren, waarbij sommige marktsegmenten harder worden geraakt dan andere. Herstel komt er pas in 2021.Bron: Transportonline.nl 2 maart 2020

De eerste echte coronaproblemen ontstonden eind januari, toen grote delen van China op slot gingen. Ook veel passagiersvluchten van en naar China zijn toen geschrapt. In eerste instantie werd vooral de luchtvracht geraakt. Deze raakte namelijk veel capaciteit kwijt, omdat airlines tegenwoordig veel vracht in passagiersvliegtuigen meenemen.

Ook de zeevaart voelde de gevolgen al snel, omdat veel vracht op de terminals in het Chinese binnenland bleef staan en niet naar de zeehavens werd vervoerd, onder meer doordat er geen chauffeurs en terminalpersoneel waren. Tevens was er minder productie, waardoor schepen minder lading hoefden te vervoeren. Hierdoor besloten rederijen om veel afvaarten te schrappen.

‘Inmiddels is in China sprake van enig herstel’, meldt ABN Amro. ‘De vraag naar luchtvrachtcapaciteit herstelt en doordat er nu minder aanbod is door het wegvallen van veel passagiersvluchten, zijn de vrachttarieven omhoog geschoten. De laatste weken stijgen ook de tarieven voor zeevracht.’

Het Nederlandse achterlandvervoer merkt aanvankelijk nog niet zoveel van de dalende ladingstromen. Dat was echter een kwestie van tijd. Inmiddels zijn de overslagvolumes in de havens aan het dalen en is er dus ook minder lading voor truck, trein en binnenschip. Zo is het aantal zeeschepen in de Rotterdamse haven met 20% gedaald.

De bank verwacht dat pas eind april de toevoer vanuit China op normaal niveau komt. ‘Tot die tijd komt er fors minder lading het land binnen, wat nadelig uitpakt voor bijvoorbeeld dienstverleners in de haven, wegvervoer, binnenvaart en spoor. Normaliter is twee derde van de goederen uit China bestemd voor doorvoer. Ook shortsearederijen en distributiecentra ondervinden dus hinder.’

Inmiddels komen ook in Europa fabrieken tot stilstand, bijvoorbeeld in de auto-industrie en in Italië. ‘Dat zal leiden tot een flinke daling van de aanvoer van grondstoffen en de afvoer van producten. Daarnaast zijn restaurants, cafés en veel winkels gesloten, zowel in Nederland als in een aantal andere Europese landen, met verdere vraaguitval tot gevolg.’ Als overheden besluiten om de reeds ingevoerde maatregelen te verscherpen, heeft dit nóg grotere gevolgen voor transport en logistiek.

ABN Amro verwacht dat zowel in het eerste als in het tweede kwartaal de vrachtvolumes flink afnemen in vrijwel alle segmenten. Slechts een paar segmenten weten zich nog aan de problemen te onttrekken, zoals het transport van voedsel, de bevoorrading van supermarkten en de pakketbezorging, die het momenteel erg druk heeft doordat consumenten meer online bestellen.

In de tweede helft van dit jaar zullen de consumptie en de industrie kampen met de nasleep van de zware recessie in de eerste twee kwartalen. ‘De volumes blijven dus het hele jaar laag. Doordat winkels, restaurants en cafés weer open gaan en fabrieken weer gaan draaien, zullen de volumes wel wat herstellen.’ De bank verwacht echter dat echt herstel uitblijft tot 2021.

Bron: Nieuwsblad Transport