0,5 procent van alle nieuwe vrachtwagens in de EU was in 2020 elektrisch

In 2020 domineerde diesel nog steeds de registraties van EU-vrachtwagens in termen van marktaandeel (96,4 procent), terwijl benzine vorig jaar slechts 0,1 procent van de totale vraag uitmaakte. Elektrisch oplaadbare voertuigen (ECV) waren goed voor 0,5 procent van alle nieuwe vrachtwagens die in de Europese Unie werden geregistreerd; alle alternatief aangedreven voertuigen (APV) samen hadden in 2020 een marktaandeel van 3,5 procent. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van ACEA.

Diesel- en benzinevrachtwagens

In totaal daalde het aantal registraties van nieuwe dieselvrachtwagens in de Europese Unie in 2020 met 25,5 procent tot 226.150 stuks, waarbij de vraag verzwakte door de impact van COVID-19. Met uitzondering van Griekenland lieten alle EU-markten vorig jaar een tweecijferige daling van de dieselverkoop optekenen, inclusief de vier belangrijkste: Duitsland (-25,3 procent), Frankrijk (-24,7 procent), Spanje (-21,4 procent) en Italië (- 13,0 procent). Dit resulteerde in een EU-breed marktaandeel van 96,4 procent voor diesel, tegen 97,5 procent in 2019.

Tegelijkertijd werden er in 2020 in de hele EU-regio slechts 210 benzinevrachtwagens geregistreerd, waarvan 95 procent alleen in drie landen werd verkocht: Duitsland, Finland en België.

Alternatief aangedreven voertuigen (APV)

Het aantal registraties van nieuwe elektrisch oplaadbare voertuigen (ECV) in de Europese Unie is gestegen van 745 vrachtwagens in 2019 naar 1059 in 2020 (+ 42,1 procent), wat resulteert in een marktaandeel van 0,5 procent. Meer dan 90 procent van alle geregistreerde elektrische vrachtwagens in de regio werd verkocht in slechts drie markten: Duitsland (852 eenheden), Roemenië (76 eenheden) en Nederland (41 eenheden). Daarentegen werd vorig jaar in twaalf EU-landen geen enkele elektrisch oplaadbare vrachtwagen verkocht.

In 2020 is de EU-vraag naar hybride vrachtwagens met 31,5 procent gestegen, hoewel dit voornamelijk het resultaat was van een lage vergelijkingsbasis. Met 351 geregistreerde eenheden vorig jaar, waren hybride elektrische voertuigen (HEV) nog steeds goed voor slechts 0,1 procent van alle middelzware en zware bedrijfsvoertuigen die in de Europese Unie worden verkocht.

Alternatieve brandstof voertuigen, waarvan 99 procent op aardgas rijden, waren goed voor de overgrote meerderheid van de vorig jaar geregistreerde vrachtwagens met alternatieve aandrijving. De vraag steeg met 5,8 procent tot 6.861 eenheden, waarbij het marktaandeel groeide van 2,1 procent in 2019 tot 2,9 procent in 2020. Dit was vooral te danken aan de sterke verkoop van vrachtwagens op aardgas in Duitsland, dat nu de grootste EU-markt voor deze voertuigen is.

Bron: Transport-Online